Nyflamenco?

Idag hade jag ett mycket intressant samtal med Beata Alving, min lärare, vän och också ansvarig för ämnet flamenco på Danshögskolan. Vi förberedde vårt seminarium om Nyflamenco som ska hållas på Södra teatern den 14 januari inom ramen för Nyflamencofestival (där både Beata och jag dessutom ska dansa).

Begreppet nyflamenco är ju en ny uppfinning, inspirerad främst av begreppet nycirkus. Nycirkus, tänker jag mig, är de klassiska cirkuskonsterna förnyade och använda på ett konstnärligt och kreativt sätt för att gestalta och möta andra scenkonster.

På samma sätt finns det idag en stark strömning inom flamencon att använda flamencons rörelsespråk, strukturer eller känsla, för att på ett nytt sätt skapa och uttrycka nya saker. På vilket sätt gestaltar sig denna nyflamenco? Vilka håller på med nyflamenco och på vilket sätt? Hur ser utvecklingen ut i flamencons hemland Spanien och hur ser den ut här i Norden? Det är frågor vi kommer att vända och vrida på.

Men nu ska jag inte avslöja för mycket, men det kommer att bli ett väldigt spännande seminarium! Vi kommer också att visa prisbelönta dokumentärfilmen "Bailaores" som visar dans och intervjuer med fyra av de mest tongivande dansarna/koreograferna inom nyflamenco i Spanien: Belén Maya, Rafaela Carrasco, Israel Galván och Andrés Marín. Missa inte!!

www.sodrateatern.com

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback