Märkliga händelser i den andalusiska natten...

116077-87

Vad döljer den gåtfulla andalusiska natten för hemligheter?

116077-88

Klockan 4 på morgonen på väg hem i Jerez stöter jag på ett tjugotal arbetare i sina oranga overaller. Vad gör de mitt i natten? Skakar ner apelsiner! Några sitter i trädet och skakar på grenarna, några räfsar ihop de nedfallna frukterna och några stoppar dem i hinkar. Och så några som står och tittar på, som alltid när det gäller grovjobbare. De var effektiva, för dagen därpå syntes inte en apelsin i hela kvarteret. Vad händer med apelsinerna? De skickas till England och blir marmelad. Trots föroreningarna som måste ha lagrats i skalet efter att ha hängt på trafikerade gator i flera månader... Sista gången jag äter engelsk apelsinmarmelad!

116077-86

En natt hittade jag den här lilla varelsen på huskanten. En liten fladdermus som låg och flämtade. Ville rädda den men kände mig väldigt inkompetent; måste jag fånga insekter för att föda den? är den lika känslig som en näbbmus som kan dö av skrämselhicka för att någon tar i den? brukar inte fladdermöss ha rabies? Tillslut lät jag den vara och dagen därpå var den borta...

116077-84


Alltoftare när man strosar hemåt i natten möter man ett sånt här gäng som spärrar av vägen. Män som långsamt bär en tung trätron på axlarna längs gatorna kring mitt kvarter. Först övade de med bara träställningen. Men nu har de kastat upp höga berg med kläder, bildäck och annat på ställningen för satt tynga ner alltmer. Vad gör de?

Övar sig inför Semana Santa, det spanska påskfirandet. För varje dag kommer den unika händelsen närmre. De stora träskulpturerna föreställande Jesus och María väger ton och bärs andaktigt av botgörare, troende och säkert en hel del skenheliga längs stadens gator och torg. Och Sevilla blir helt ogenomträngligt och proppfullt med turister, klu klux klan-liknande män och massor av rökelse. Ska bli spännande att se. Rapport kommer!

116077-89

Och slutligen, så kan man nattetid stöta på såna här varelser: flamencosar. De skvätter och sprätter med benen, för en massa oväsen med klappar och utrop och allt i tolvtakt!

Kommentarer
Postat av: Fredrik

Visar just din ypoperliga sajt for Hiro pa ett Internetcafe i Cuetzalan, Mexico. Hoppas att fladdermossen inte tar dig. Cuidate mucho. /F

Hola! Ausa Como estas? Espero que todo lo hayas pasado superbien. Aqui estoy con Fredrik y disfrutando las vacaciones de semana santa... Cunado vas a viajar a México? Suiempre estas invitada!! Abrazo. HIRO


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback