Spanskt valfläsk

Det är valtider i Spanien. Idag, närmare bestämt, är det dags. Det stora slaget står mellan sittande Zapatero, från partiet PSOE, en slags variant på sossarna och Rajoy som kör för Partido Popular (PP) som är högerpartiet med en tung konservativ och relgiös underton.

Jag är personligen helimpad av Zapatero, tycker han har en politisk glöd och ideologisk vision som känns långt mer upppiggande än trött svensk socialdemokrati.

Han känns ärlig, engagerad, lugn och ödmjuk. Här måste jag dock erkänna att min sakkunskap är något begränsad. Min bedömning bygger mer på min upplevelse av hans image, som i sin tur mest baserar sig på en dokumentär då han gav ett synnerligen sympatiskt (för att vara stadsman åtminstone) intryck. Men lite hårdfakta kan jag dock presentera. Han har infört gayäktenskap, höjt minimilönen, höjt pensionen och infört ett födabarnbidrag på motsvarande 25 laxar. Kom då ihåg att man i Spanien bara får vara hemma med ungen i 3 månader, sen förväntas mamman i praktiken stanna hemma, alternativt mormor/farmor rycka in! Så 25000 spänn är väl behövda pengar.

Motsvåndaren Rajoy vill införa ett poängsystem för invandrare för att få medborgarskap, ta bort rätten för homosexuella att adoptera och sänka brottsmyndigheten till 12 år. Ganska osympatiska förslag, tycker jag.

Det mesta pekar på vinst för Zapatero. Han har gjort ganska bra ifrån sig under sina 4 år som PSOE vann emot alla odds, alldeles efter terroristattacken i Madrids tunnelbana 11 mars -2004 (såklart...). Då bestämde sig ovanligt många spanjorer för att gå till valurnorna, för att stå upp mot terrorismen. Zapateros främsta motståndare är just soffliggarna. Flera av mina bekanta hör till dem som aldrig röstar, men som trots detta är mycket medvetna om sin politiska ståndpunkt. För mig en obegrliplighet! I synnerhet i ett land som bara haft demokrati i 20 år.

Är inte tillräckligt insatt i de mindre partiernas politik, men valet handlar ändå mest om dessa två herrar, och ska jag välja en blir det absolut Zapatero. Tror han för Spanien i helt rätt riktning.

Eftersom jag inte får rösta idag så gör jag som Zapateros kändisanhängare, höjer mitt pekfinger i en vinkel över ögonbrynet, Zapateros smeknamn på teckenspråk!

image128
Jag och Zapatero och våra ögonbryn!

image129

Kommentarer
Postat av: AR

Terroristattacken i Madrid har varit den 11(once) mars!

2008-03-10 @ 22:08:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback