Flamencokändisar på vift (juni 2008)

Allt är ju relativt. Så även kändisskap. När man sitter i Sverige (eller något annat avlägset land, långt från flamencovardagen) och läser recensioner på Flamenco-world eller letar videos på Youtube så känns flamencokändisarna väldigt stora och avlägsna. Men här i Sevilla är det såklart vardagsmat att se världens främsta flamencoartister strosa runt på stan.

Här är som exempel de två senaste dagarnas skörd, allt inträffade i Triana när jag satt på mitt stamställe och njöt av min dagliga (minst...) tinto de verano:

- Joaquin Cortez (flamencovärldens hetpotatis, åtmistone om man få tro Armani och Naomi Campbell) spankulerade runt i Triana med okänd (äkta?) blondin igår.

- Diego Amador (korkskruvslockig flamencopianist och den yngste av legendariska bröderna Amador) kom och satte sig med oss när vi satt och jammade på Plaza Altozano (Triana). Extremt ödmjuk och vänlig. I like!

- Matilde Coral (danslegenden som är en av sevillanska stilens främsta försvarare. Känns igen på sin Lilla My-liknande hårnkut mitt på huvudet) kom igår fram till mig på en uteservering och sa åt mig att jag var tvungen att akta mitt huvud, det är farligt att sitta i solen så där utan skydd!

- Och idag stötte jag på Israel Galvan (flamencovärldens galnaste och mest geniala dansare) på min gata, finfint klädd som han var med rosa skjorta, jeans och illgula skor. Den mannen har en arte especial!

Kontenta: Flamencovärlden är trots allt väldigt väldigt liten. Och tur är väl det!? Hade varit tråkigt att aldrig ens få prata med sina idoler.

Men när Rocio Molina dyker upp på displayen på min mobil så blir de flesta i Sevilla väldigt impade. Eftersom hon bor i Madrid har hon en mytisk stjärnstatus här i Sevilla.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback