Flamencas kurser våren 2010 i Stockholm



Hej alla flamencos!

Här är jag igen. Efter en lång paus. Jag ska inte ens försöka komma med ursäkter utan istället gå rakt på sak:
Nu blir det flamencobloggande igen. :)

Just nu så håller jag flera kurser i Stockholm. Det är underbart att undervisa; både mina fantastiska nybörjare, de mer avancerade eleverna och temakurser. Så här ser vårens undervisning ut:

Söndagar 16.30 - 18: Nybörjarkurs
Mäster Olofsgården i Gamla stan.
Upptäck flamencons underbara värld. Superpeppad grupp med massor med talang. Armar, händer, hållning Vi dansar en kortkort tango som vi kommer hinna klart alldeles snart. Sen ger vi oss i kast med nya utmaningar!

Måndagar 19.45 - 21.15: Temaklass Bulerías de Jerez
Flamencomix, Danscompagniet, Fridhemsplan.
Lär dig dansa festbulerías! Vi bygger steg för steg upp hur man dansar en enkel bulerías, och så komplicerar vi alltmer. Vi går igenom alla de delar som en festbulerías måste innehålla: ingång, letra med remate (sångvers med stampavslutning) samt utgång. Målet är att skapa din egen personliga bulerías!
Vi har bara haft första klassen så det är fritt fram att hoppa in - nivå är fortsättning - avancerad. Man ska dock ha dansat bulerías förr! Toma ya! :)

Torsdagar 18.15 - 19.45: Teknik
forts-mellan
Danscompagniet
Här har vi ett stort, härligt och blandat gäng som får köra en och en halv timmas teknik. Vi fokuserar på hållning och att hitta center (core) och balans, tyngd och styrka i fötterna och vueltas. Och trioler... i all oändlighet. Drop-in-klass.

Torsdagar 19.45 - 21.15: Koreografi forts-mellan
Vi jobbar med en ovanlig och vacker palo: rondeña och fandango abandolao. Det är en av mina favoritstilar, för den är så annorlunda all annan flamenco; mjuk, rund och innerlig och samtidigt lätt och krispig. Musiken är fantastiska sångerskan Mayte Martín. Vi tränar mycket på att hitta rätta känslan i palon och övar markeringssteg om och om igen. Supermysiga elever som gör mig varm i hjärtat! Ska vi hinna klart så vi kan visa upp dansen på vårshowen? Det är den stora frågan...

Och så har jag en till klass på gång, en överraskningsklass som jag snart ska berätta vad den handlar om! Och så vikarierar jag för Ulrika Frank några veckor i april. Det är härligt att ha så många klasser denna termin! Olé!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback