Mina favvolärare slutar! :(

Idag är det sista november och tre av mina dagliga klasser tar slut. Mina två favoriter Andrès Peña och Pilar Ogalla slutar som gästlärare för att ge sig ut på turné. Jag kommer att sakna dom!!!

pili o andres

Andrés för hans fantastiska buleríasklasser! Han har lyckats med konststycket att få en klass på över 30 personer att göra kollektiva improvisationer! Han sätter ihop olika små enkla koreografier och sen sjunger han, förkortar och förlänger sången så att vi alla får anpassa materialet och rematera på rätt ställe med sången. Dessutom har han fått samtliga elever att gå upp och dansa pataítas (en kort buleríasimprovisation). Flera gånger! Och allt detta i en klass som består av elever som är närmast nybörjade till professionella dansare.

Och hans soleáklass var underbar. Aldrig har jag dansat på en klass som på denna. Vi har gjort en entrada de pies (fotintro), tre letras (sångverser) med llamadas emellan, en falseta (gitarrslinga), en escobilla (ett stamparti) och sen en gungande bulerás de Lebrija/Morón på slutet. Totalt en kvart lång koreografi.

Andrés är underbar som lärare, mycket flamenco och samtidigt väldigt pedagogisk. Han kan allas namn utantill, ser och korrigerar varje elever. Dessutom är han otroligt bra på att förklara rörelser så att de får den rätta flamencotyngden och pellisco. Och så sjunger han underbart! Jag sa till honom att han lätt skulle kunna göra karriär som flamencosångare i Sverige...

Stämningen i klassen har varit kanon och vi har blivit ett litet gäng. Nu skingras vi men jag kommer att fortsätta träffa flera av dem.

Pilar Ogalla är inte riktigt lika sorgligt eftersom hon kommer att ta över Andrés klasser i februari och hela våren framåt. Vi kommer att göra malagueña och verdiales på medio, siguirya på avanzado och så förstås mera bulerías! Då kommer jag att vara där i givakt och ta alla tre klasserna på raken! :)

Andres och Pili är muy buena gente och dessutom världens gulligaste par. Det ska bli jättespännande att se deras gemensamma föreställning A fuego lento på nästa Jerezfestival i februari.

pili o adres

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback