Min dagliga träning November

Så här ser mitt dagliga träningsschema ut:

kl 11 - 12
Stil: Guajira (traditionellt kvinnlig stil med rötter i Kuba)
Lärare: Manuel Betanzos
Antal: helt fullproppad
Nivå: Medio
Det här är en härlig klass! Vi dansar så svetten rinner. Manuel är lysande på att arbeta med kroppen, han är minutiöst nogrann och vill ha varje detalj välarbetad. Det gör att vi går långsamt fram, hittills har vi bara gjort en falseta (gitarrslinga) och en escobilla (fotstampdel) på två veckor. Men det vi gjort gör vi desto bättre, vi får dansa en och en, och vi njuter verkligen!

kl 12 - 13
Stil: Farruca (traditionellt manlig stil)
Lärare: Manuel Betanzos
Antal: ganska full
Nivå: avanzado
Den här klassen är tänkt att ha lite högre nivå än den förra, fast det vet jag inte riktigt om jag instämmer med. Hur som helst, här gör vi farruca; en stram, återhållen dans med rena linjer och ett traditionellt manligt uttryck. Inte helt min grej, men definitivt bra som träning. Mycket snurrar, fotarbete och kroppsövningar som är ren styrketräning. Första veckan fastnade vi i oändliga diskussioner om hur ett stampparti skulle räknas, vi dansade nästan ingenting och jag höll på att bli tokig... Musikalitet är inte Manuels starkaste gren, men som sagt - han är desto bättre på allt som har med kroppsarbete att göra. Och det är precis så jag gillar att arbeta, lite material men välarbetat! Så jag stannar i en den här klassen i alla fall månaden ut.

kl 13 - 14 Bata de cola (kjol med släp)
Stil: alegria (glad och stolt stil)
Lärare: Pilar Ogalla
Antal: 3 - 4 elever (lyx!!)
Nivå: -
Pili Ogalla var i Sverige för flera år sedan och höll kurs. Ända sedan dess har jag gillat hennes stil. Den är mjuk och kaxig på samma gång, mycket vridningar, höft- och axelrörelser. Och så är hon så glad och positiv som lärare, att jag inte kunde motstå den här klassen. Tyvärr så har jag inte tagit med mig min bata från Sverige. Men en snäll japanska förbarmade sig över mig och lånade ut sin. Den är lite för kort så det är inte så himla enkelt att föra runt den. Men Pili är så bra på att förklara teknik, och vi är väldigt få i klassen, så det är värt det.



Pili 2

Pili 3

Pili när hon var i Sverige med turnén Al aire tillsammans med Marcus Wassberg.

kl 19 - 20
Stil: Soleá (flamencons moder, tung och allvarsam stil)
Lärare: Andrés Peña
Antal: full
Nivå: medio
Det bästa med den här klassen är att den är så flamenco. Andres koreografi är verkligen traditionell soleá, utan krusiduller, men inte desto enklare för det. Mycket känsla i markeringsstegen och rytmiskt ganska enkla remates, men som kräver desto mera styrka och precision. Och det bästa av allt: Andres sjunger kanonbra! Och det ger verkligen en extra dimension.

kl 20 - 21
Stil: Bulerías (för festliga tillfällen)
Lärare: Andrés Peña
Antal: full
Nivå: alla nivåer (det står básico, men i klassen finns flera som dansar professionellt)
Här lär vi oss att dansa bulerías, den improviserade festdansen. Det är en jätterolig klass, men mycket skratt! Andres lär ut olika kortkoreografier till olika sångverser. Sen gör vi en och en hela tiden. Och då blandar han de olika sångverserna, förlänger och kortar av medan vi får försöka komma ur det hela helskinnade. Han är inte ett dugg intresserad av kluriga, trixiga steg utan på att vi ska lyssna, lyssna och åter lyssna. Hellre kort och med känsla än krångligt och för långt. Olé!

Det enda trasslet är att jag inte kommer ihåg koreografierna mellan klasserna... Lite för mkt hjärngympa. Ska nog ta färre klasser nästa månad.

Kommentarer
Postat av: Máximo El Mosquito

Mi alma, här sitter jag och tokler. Avis...??!! Näää. Bara så jag får spasmer och tuggar fradga.
Vad underbart. Och så fina bilder. Jag vill ta första bästa flyg och komma till lille Betanzos klasser. Sedan ta vi några tapas och lite öl efter klassen. Vilken toppenplan!!
Cangregilla cariño luz de la noche, håll oss informerade och avundsjuka... Ja, ja, vi saknar dig redan, så häääääääääääääääääääääääääääärrr mycket.
Besotes/ El Moski

2006-11-24 @ 10:56:02
Postat av: Åsa

Men kom då, Mosquito!! Vad väntar du på?
Besssssssssos,
Cangreja

2006-12-10 @ 02:55:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback