Så var det över - Nyflamencofestivalen är avklarad!

Ytterligare en festival genomförd! Båda föreställningarna nästan slutsålda och rätt mycket media inför festivalen. Jag gjorde 5 radiointervjuer på tre dagar och hela Danza flamenca gjorde en TV-intervju som sändes både lokalt och nationellt.

Som alltid är det inte helt lätt att både stå på scen och att organisera. Men ska det hända nåt får man organisera - så är det helt enkelt!
 
Först ut var Danza flamencas Suecia?. Den verkar ha blivit väldigt omtyckt av de som kom fram och sa något i alla fall ;). Många tyckte den var inspirerande, magisk och annorlunda.

Sen var det liveversionen av Cuentame lluvia med musiker som Falo, Arcadio och Pablo Suarez.
Trots att jag såg föreställningen snett ovanifrån från en liten balkong, så tyckte jag att den hade satt sig bättre än sist jag såg den live i Tampere. Musiken, signerad Roni Martin, är lysande tycker jag. Ett underbart sätt att leka med genren flamenco och riktiga hitmelodislingor på sina håll!
En eloge till Ann som körde ett maratonlopp under denna kväll - först Suecia och sen Cuentame lluvia! Olé!!

Dagen därpå höll jag i ett seminarium och en filmvisning av dokumentären Bailaores. Gästade gjorde Beata Alving, Kaari Martin och Roni Martin. Inlägg också från Tanja Tuurala och Paloma Madrid. Det hela handlade om begreppet nyflamenco och vad som egentligen kan sägas vara nytt. Jag tycker nog att vi tillsammans lyckades ge flera intressanta infallsvinklar, även om jag personligen kände att jag inte var helt i mitt esse.

Sen var det dags för Manuel Liñan. Vad ska man säga! Han är ju en fantastisk dansare, mängder med teknik och en helt maxad utstrålning och attityd. Det var dock inte så modernt som vi hade pratat om innan - det var ju trots allt en nyflamencofestival! Men samtidigt kan jag känna att det är ju trots allt dynamiken i klassisk, klockren flamenco som vi alla en gång föll för. Det känns skönt att luta sig tillbaka och bara njuta av riktigt bra dans, ny eller inte.

På det stora hela är jag nöjd med festivalen. Kampen för flamencon i Sverige går vidare - får se vad nästa steg blir! Och nuuuuuu ska jag soooova ut riktigt länge, och förhoppningsvis längre än 4 timmar per natt. Nattinatt!

Kommentarer
Postat av: Fredrik

Helsicke Åsa, såååå grymt jobbat. Vän av ordning undrar ju dock: Innehåller det här friåret någon form av vila? Eller är det flamanco i 180 knyck som gäller?

Cuidate mucho

/F

Postat av: Åsa

Friårets huvudfunktion är ju just megamycket flamenco, 110%. Fast allra helst mer i dansform än i organisationsform... Men som sagt, what to do? :)
Stor kram till dig!

2007-01-18 @ 13:55:57
Postat av: Stefan

Jovisst!
Det bjöds mycket fin (mer eller mindre ny)flamenco under festivalen, men det största bestående intrycket lämnade utan tvekan Suecia?. Det var en osannolik blandning som smälte ihop just till nåt helt nytt.
¡Fusión!
Stefan

2007-01-22 @ 23:18:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback