September i Sevilla...

...inebär att öknen áter börjar blomma. Frán augustis heta öde gator och nerdragna jalusier sá har affärer, kaféer och restauranger áter öppnat. Flamencoskolorna slár upp sina portar igen, alla vännerna átervänder frán semester i sina hemländer med lust att sätta pá sig spikskorna igen.

Jag har införskaffat mig en cykel som nu fläktande i hettan tar mig mellan alla mina dansklasser pá rekordtid. Vilken investering! Köpte den för 20 euros pá Calle Ferias berömda torsdagsmarknad när allt och inget säljs till galna priser.

Mitt dagschema ser till slut ut som följande:

12 - 13 Tarantos med Manuel Betanzos
Spännade danser som är mycket mer utvecklade än de vanliga llamada, letra, remate, escobilla-uppbyggnaden. Han gör danser som är till för att användas pá scen. Hans klasser gár lángsamt fram men har mycket ös.

13.30 - 14.30 Pataitas (alltsá smákoreografier i olika stilar) med Isabel Bayon (varannan dag)
Gillar henne, hon är väldigt tydlig med vad hon vill ha för rörelse och intention. En flamencoklass som är mer sofistikerad och precis, som skön kontrast till Manuel Betanzos megaös.

17 - 18 Teknik med Angel Atienza (varannan dag)
Än är jag inte helt nöjd. Tycker helt enkelt inte att teknikklasser där man gör nytt material varje lektion ger sá mkt. Halva lektionen fár till att lära in nya stegkombinationer och dá hinner man inte koncentrera sig pá själva tekniken. "Repetition är kunskapens moder" och gäller även flamencodans. Varför är det sá fá som har upptäckt charmen med att under längre tid upprepa samma övningar och se hur eleverna förbättras? Här ligger faktiskt svenska flamencoklasser längre fram!

Men till Angels försvar ska sägas att han är väldigt bra pá att korrigera, ser direkt vad var och en behöver arbeta pá.

18 - 19 Tarantos med Isabel Bayon (varannan dag)
Jag gillar att ta flera klasser för en lärare för att riktigt arbeta in stilen. Snygg koreografi!

19 - 20 Buleríasimprovisation med Andres Peña (varannan dag)
Jag kunde helt enkelt inte hálla mig borta! Hans klasser är sá härliga och det är en sá skön atmosfär. Även om jag hade valt bort den klassen sá ändrade jag mig när jag varit och tittat pá hans lektion. Sá nu ska jag gá varannan dag när jag inte har klass med Isabel pá eftermiddagen.

Imorgon blir det playan (VIsta Hermosa nära Cadiz) och sen ett grillpartaj hos en kompis som har världens härligaste terrass alldeles bredvid la Giralda, den arabiska minareten som numera är kyrktorn men som ännu sprider en sagostämning över Sevilla.
 

 

Kommentarer
Postat av: Zan Preston

Hej Estelle och Aasa!
Sacai:s hemsida borjar arta sig. Taenkte be om er hjaelp:
Under laenkar (skolor och ovrigt) skulle jag vilja fylla paa med fler laenkar. Estelle som kan Jerez o Aasa som kan Sevilla; kan ni komma med bra tips pa flamencoskolor, peñas, bra affaerer for att kopa skor, klaeder o dylikt skulle jag bli glad. Det skall saa klart vara bra staellen vi laenkar till!
Aasa: har satt dit en bild paa dig paa index-sidan. Vet inte om den skall vara daer, men den aer iaf daer nu. Har du ngt emot det saeger du saaklart till. Har ocksaa en laenk till din blogg.
MVH/Zan
PS. Hittade inte din mail-adress i Sacai:s mail-lista! Det aer daerfor jag skrivar haer istaellet. DS.

Postat av: linda

hej!! mitt namn är linda och jag hittade din blogg av en händelse. ser att du dansar. själv bor jag i barcelona och går där en musikalutbildning, kul att se att du gör något liknande. är det en skola du går eller är det ett eget ihopsatt program..? ta hand om dig!

2007-11-09 @ 14:21:41
URL: http://dudagbok.blogspot.com
Postat av: Ana

Hej Åsa,



Tack för din blogg, roligt att läsa den samt mycket värdefull info och kommentarer speciellt om klasser och lärare som är svårt att välja bland , de är så många.

Jag undrar hur du hittar ditt boende. Jag ska nämligen till Sevilla i sommar för att dansa flamenco, tack för inspirationen, så jag undrar om du skulle vilja skriva lite om dina erfarenheter och tipps hur hittar en bostad där.

Skulle vara mycket tacksam.



Tack, tack och lycka till med flamenco.

Ana

2008-05-21 @ 20:25:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback