Poser, högskoleflamenco och rytmexperiment

Mycket har hänt sen sist. Bäst jag numrerar och tar det metodiskt:

1) Poser
I helgen hade min nya temaklass om flamencoposer premiär! Det var ett härligt blandat gäng som kom, med folk som hållt på länge och folk som nyss börjat, professionella dansare och glada amatörer. Vi gick bakåt i historien och tog oss an klassiska poser från den tiden då man gjorde stor skillnad på mäns och kvinnors dans. Strama, manliga poser och sirliga kvinnliga dito. Men som flamencodansare idag måste man ju kunna använda alla rörelsevokabulär, vare sig man är man eller kvinna.

Så med hjälp av inspiration från bilder och böcker, foton på gamla flamencolegender och flamencohjältinnor, hade vi ett tungt pass där rygg, rumpa och ben fick vad de tålde. Den som inte fick träningsvärk efter det passet ska jag piska på ännu mer nästa gång. ;)

Ni som har dansat flamenco ett tag är varmt välkomna att haka på de två söndagar som återstår. Läs mer om klasserna
här.

2) Högskoleflamenco
Sverige är ju ett av två länder i världen där man kan lära sig flamenco på högskolenivå, vilket är alldeles fantastiskt! I tisdags förra veckan hade jag äran att ha premiär som lärare på Danshögskolan. Uppdraget från huvudansvarige högskolelektor Beata Alving var att göra en letra (vers) och en llamada i stilen tango, med mycket spanskdoftande sväng och inspiration från min tid i Sevilla. Sagt och gjort! Jag valde ut en kul letra som låter så här (fritt översatt);

Tu te colocas enfrente de mi                         Du ställer dig mitt emot mig
Por si acaso yo me caigo pa trás                   Ifall jag skulle trilla bakåt
Empuja el columpio, empuja el columpio,       Sätt fart på gungan, sätt fart på gungan,
Empuja el columpio más.                              Sätt ännu mer fart på gungan.

Tango är en av mina absoluta favoritpalos. Dels för att den ligger i ett skönt 4-taktsgung och dels för att man får använda höfterna extra mycket. Och det vet alla som dansar för mig, att höfterna spelar en huvudroll i mina koreografier. :)

Jag har två olika klasser på Danshögskolan. Först ut var de elever som går årskurs 2 och 3 och som har flamenco som extraämne. Kul att möta så många nya flamencoansikten! Igår avslutade vi danssnutten med en kaxig llamada och det var underbart att se flera stora talanger som verkligen fick in tangsvänget. Olé!

På torsdag är det dags för sista klassen med de som valt flamenco som huvudämne under sin utbildning. Där är det idel kända ansikten, så det blir härligt att träffa dem igen. Vi har ingen gitarrist så jag får skråla bäst jag kan själv!


3) Rytmexperiment
Och till sist ännu en liten förhandsteaser kring vad Danza flamenca (Beata Alving, Jenny Martinez, Anna Wettersjö och jag) håller på och klurar på. Igår möttes vi i en fabriksliknande lokal i Hammarby sjöstad med slagverkaren Valter Kinbom (som för övrigt gör finfina cajones). Där testade vi beats per minute, övergångar från cubainspirerat tangosväng till stram siguiriya och övade oss på att göra cierre-stopp i kanon. Vad det blir av detta får ni snart reda på! ;)

Det var min flamencovecka (hittills). Hur var din? :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback