Boende i Sevilla

Nu hägrar Sevilla snart! Efter en tur till Budapest på bröllop så landar jag åter i flamenco-Meckat för en intensiv månad. Ska bli härligt att dansa igen och träffa alla flamingosar! :)

På allmän begäran (jo, det är nämligen så här att med min blogg så räcker det med att EN person hör av sig så räknas det som tittarstorm) så ska jag tipsa lite om boende och annat gott i Sevilla. This is for you, Ana! :)



HUR?
Det vanligaste är att man hyr rum i lägenheter som hyrs av någon student eller motsvarande. Rum heter Habitación och det är det man ska googla på tillsammans med Sevilla. Piso compartido är delad lägenhet. Några av de sighter som kommer upp då är:

www.pisocompartido.com
sevilla.campusanuncios.com
sevilla.loquo.com
www.habitamos.com

Vill man hellre bo ensam i en "etta" så kallas det ofta estudio.

NÄR?
Det är stor ruljans på de delade rummen, de kan lätt vara uthyrda inom en timma då de lagts upp om det är högsäsong. Högsäsong är då alla ERASMUS-studenter anländer till Sevilla i början på terminen. När jag har hyrt ut mitt rum brukar jag få en sådär 10 samtal samma dag, och då har jag bara hyrt ut en månad... Så det gäller att vara på! Jag brukar råda de som ska komma ner att köpa några nätter på ett hostal, och sätta sig på ett av de otaliga internetcaféer och surfa surfa surfa. Sen får man göra upp en lista på alla de lägenheter som man ska kolla på under dagen. Eftersom tillgång och efterfrågan styr så är det många sökande på varje rum, vilket gör att det blir lite av en "casting". Det gäller att göra ett gott intryck och charma de som bor i lägenheten. Sen skriver de upp ditt nummer och hör av sig till dig om du är den lycklige.

VAR?
Ok, var ska man leta då? Sevilla är stort och det finns många områden som är rätt trista och har långt till centrum och alla flamencoplatsr. Därför är det bäst att försöka bo i centrum, Centro som också kallas Casco Antiguo (gamla stadsdelarna).

Mina favoritområden heter:
Alameda - (Alameda de Hercules) Sevillas bohemkvarter, i närheten ligger calle Feria, Plaza och Torneo som också förekommer i annonserna
Macarena - ligger alldeles intill Alameda, också supermysigt MEN observera att Macarena är stort och ligger både innanför och utanför stadsmuren. Du vill helst bo innanför stadsmuren, la Muralla. Utanför stadsmuren brukar benämnas Hospital de Macarena, men det skrivs inte alltid ut. Huvudgatan i Macarena innanför murarna heter San Luis och torgen San Marco och Encarnación ligger också i faggorna.
Triana - den klassiska stadsdelen på andra sidan floden Guadalquivir. Om man ska bo här är det viktigt att bo hyfsat nära bron Puente Isabel eller Puente de Triana som den också kallas. Strandvägen heter calle Betis och är mycket poppis.
Andra bra områden inom murarna är Santa Catalina, Puerta Osario, Puerta de la Carne och så klart Santa Cruz, som är mycket fint men något av en turistfälla. Hittar man billiget boende här så har man tur!

HUR MYCKET?
Så hur mycket får man då räkna med att betala för ett rum? Det varirerar ganska mycket, har man tur kan man hitta riktigt billiga rum, som mitt som går på 180 euros. Upp till 300 euros är ok priser för ett rum. Sen beror det naturligtvis på vilken standard man vill ha.

Följande avgifter ska man kolla upp om de ingår eller ej:
Comunidad - jmfr bostadsrättsavgift, kanske går på 10 - 30 euros per månad (vild gissning, har alltid ingått när jag har hyrt)
Luz - el
Agua - vatten
Gas - butangas, säljs nästan alltid i butangashållare á 15 euros styck och räcker ca 2 veckor i en lägenhet. De flesta skramlar en gemensam summa som går till gas och andra kostnader.
Internet - många har trådlöst eller modem som man får betala en kostnad för per månad. Det lönar sig snabbt!

Ofta betalar man en fianza, en depositionsavgift, när man har kommit överens. Kontrakt är inte vanligt utan det är istället så att man betalar sin månadsavgift till personen som har det officiella bostadskontraktet och som står för kontakten till ägaren/hyresvärden. Hyran betalas oftast kontant.

TIPS
Håll utkik efter lägenheter som har terraza (egen terass), azotea (gemensam terass), aire acondicionado calor/frio (Sevilla är ruggigt kallt på vintern och hetthett på sommaren). Det är stora bonusar!

Det var nog allt jag kan bidra med såhär. Nu får jag önska alla som ska in i denna karusell ett stort lycka till!




Kommentarer
Postat av: siri

åh vilket bra inlägg! har följt din blogg ett tag, är på väg ner till sevilla i höst för andra gången och har precis börjat leta boende. så tusen tack!!

2008-05-23 @ 09:32:53
Postat av: Ana

Hej Åsa!

Ett stort tack för att du skrev om boende!

Jag är så!!!! glad. Ay!

Lycka till med Flamenco!



Ana

2008-05-27 @ 11:02:57
Postat av: Stefan

Hej Åsa,



Tack för en jättetrevlig blogg som jag har följt ett tag. Det var en ren slump att jag hittade den på nätet. Jag har bott i Sevilla i cirka ett år och trivs väldigt bra. Jag har en fråga till dig och hoppas att du kan hjälpa mig. Var tycker du man skall gå om man har gäster som vill se en flamenco show. Jag har varit på Casa Carmen ett par gånger och det har varit en positiv upplevelse. Jag vet att att det varierar en del beroende på vem som dansar men skulle vara tacksam för några bra tips.

Hälsningar

Stefan

2008-05-28 @ 19:28:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback