Flamenco i massor av olika former

har jag upplevt de senaste dagarna. Jag har...

...LYSSNAT- I lördags var det en mysig eftermiddagskonsert med gitarristen Manantial (aka Johan Moberg) och hans konstellation XL där Safoura Safavi bjöd på flamencosång med kraft och känsla! Båda två bor numera i Stockholm, så jag hoppas verkligen på mer flamenco från detta gäng!

...TRÄNAT - Sen blev det en härligt intensiv teknikklass i söndags med Ann Sehlstedt kompad av fantastiske gitarristen Robban Svärd. Mycket inspirerande!

...UNDERVISAT - mina flamenconybörjare och igår avslutade vi vår lilla tangodans! Vi hade också besök av Eva Hillerbrant som utbildar sig inom barndans på Danshögskolan med flamenco som specialitet, som tittade och gjorde anteckningar.

...KREERAT- idag hade Jenny, Beata och jag en improvisationssession där vi utforskade det stereotypiskt kvinnliga, behagfulla inom flamenco för att sen förvränga det. Det var mycket intressant, vi hittade en massa spännande aspekter och fick också öva oss i att vara neutrala i ansiktsuttrycket samtidigt som vi försöker vara tydliga i kroppen. Tänk vad det är svårt för oss flamencodansare att inte dansa med hela ansiktet! Vad det ska bli av detta får ni snart veta mer om...

...IMPROVISERAT - Idag hade vi fjärde klassen i buleríasimsprovisation a la Jerez. Idag gick vi igenom hur man gör en llamada i bulerías - tvärt emot alla andra palos är att man lägger in llamadas i bulerias i sången. Nästa gång är sista gången och då ska vi lära oss hur man avslutar sin buleríasimprovisation! Det är bra att kunna... ;)

Nu ska jag vila fossingarna ända tills torsdag! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback